Lähtötilanne
Ennen Logisticarin käyttöönottoa Ponssella suunniteltiin hankinnat ERP:n avustuksella. Suurehko ostettavien nimikkeiden määrä sekä monimutkainen suunnittelujen simulointimahdollisuus toivat haasteita operatiivisen hankinnan prosessiin. Hankintojen suunnittelu ei ollut kaikilta osin yhdenmukaista ja ABC-filosofian toteutumisessa oli parannettavaa.
Ongelmien ratkaisu
Käyttöönotto edellytti toiminnallisen rajapinnan määrittelyä: mitä tietoja halutaan siirtää ERP-järjestelmästä Logisticariin ja mitä tietoja halutaan palauttaa Logisticarista takaisin ERP-järjestelmään. Sen jälkeen henkilöstö koulutettiin ja käyttöönotto vaiheistettiin.
Tästä seurasi vakiintunut tapa suunnitella hankintoja tilauspisteohjatuille nimikkeille. Raportointityökalujen ansiosta saadaan tehokkaasti tietoa muun muassa nimikkeistä, joiden kierto on hidas tai vastaavasti nimikkeistä joiden volyymi on kasvussa. Globaalin tilaus-toimitusprosessin kustannuksia suhteessa myyntiin on pystytty vähentämään. Tilattavien tuotteiden määriä on nyt helpompi hallita, jotta tuotteiden saatavuus voidaan varmistaa.